Mirosław Uziembło

prawnik - Menedżer

Prezes Fundacji Pomocy Twoja Latarnia, absolwent wydziału Prawa i Administracji UMK w Toruniu oraz Wydziału Finansów i Rachunkowości WSB w Toruniu. Od 2018 roku aplikant radcowski przy OIRP w Toruniu.
[Więcej >>>]

Obowiązki przewoźnika w związku z opóźnionym lotem

Mirosław Uziembło23 sierpnia 2018Komentarze (0)

Dużo mówi się o odszkodowaniach przysługujących pasażerom opóźnionych lotów. Również wspominałem o tym w poprzednich wpisach:

Opóźniony lot

Awaria samolotu a odszkodowanie

Ale odszkodowanie to nie jedyny „przywilej” jaki Ci przysługuje w momencie opóźnienia lotu. Wspominane przeze mnie wiele razy Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. szczegółowo porusza kwestię nie tylko wspomnianego odszkodowania, ale również mówi o tym, jakie są obowiązki przewoźnika w związku z opóźnionym lotem.

Prawo do opieki

Obowiązki przewoźnika w związku z opóźnionym lotem nazywane są w skrócie prawem do opieki, które przysługuje pasażerom w następujących przypadkach:

  • znacznego opóźnienia lotu
  • odwołania lotu
  • odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera

W związku z realizacją prawa do opieki, przewoźnik lotniczy zapewnia bezpłatnie pasażerom następujące usługi:

  • posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;
  • dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.

A w określonych przypadkach również zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem, a hotelem.

Podobnie jak w przypadku odszkodowania, tak i obowiązki przewoźnika w związku z opóźnionym lotem zostały podzielone według kryterium długości lotu i czasu opóźnienia, a więc prawo do opieki przysługuje pasażerom, których przylot do miejsca docelowego opóźni się:

  • o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów lub
  • o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 kilometrów lub
  • o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.

W przypadku gdy wylot nastąpi co najmniej dzień później po wstępnie planowanym terminie, przewoźnik dodatkowo poza wcześniej wspomnianymi usługami zobowiązany jest do zapewnienia podróżnym:

  • zakwaterowania w hotelu w przypadku:
    • gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub
    • gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
  • transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).

Ponadto w przypadku opóźnienia trwającego co najmniej 5 godzin pasażerom przysługuje prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, a także gdy jest to odpowiednie zapewnienie lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.

Za pisemną zgodą zwrot może nastąpić w formie Vouchera, o czym wspominałem w tym wpisie. Jeśli potrzebujesz pomocy skontaktuj się z nami poprzez poniższy formularz:

Kontakt

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Publikując komentarz przekazujesz mi swoje dane osobowe, w tym imię i nazwisko, pseudonim, numer IP, swój adres e-mail i ewentualnie adres strony internetowej. Podanie tych danych jest dobrowolne, ale bez ich przekazania nie będę mógł odpowiedzieć na Twój komentarz. Widoczny na stronie będzie wyłącznie podpis, data opublikowania komentarza oraz ewentualnie adres podanej przez Ciebie witryny internetowej.

Administratorem Twoich danych osobowych stanie się Doradca Prawny Mirosław Uziembło. Twoje dane osobowe będą przeze mnie przetwarzane wyłącznie w celu udzielenia odpowiedzi na przesłaną wiadomość. Szanuję Twoją prywatność – Twoje dane nie będą przekazywane do innych podmiotów, za wyjątkiem podmiotu obsługującego niniejszy formularz oraz moją pocztę e-mail. Nie będę ich przechowywać dłużej niż przez 1 miesiąc – po tym okresie zostaną usunięte.

W każdym czasie możesz się również zwrócić do mnie z żądaniem sprostowania, usunięcia swoich danych, sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia do innego podmiotu lub ograniczenia ich przetwarzania – wystarczy, że napiszesz wiadomość na adres: prawnikdlakonsumenta@gmail.com Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. b rozporządzenia ogólnego o przetwarzaniu danych osobowych (RODO). Jeżeli według Ciebie Twoje dane są przetwarzane nieprawidłowo, masz prawo złożenia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: