Dużo mówi się o odszkodowaniach przysługujących pasażerom opóźnionych lotów. Również wspominałem o tym w poprzednich wpisach:
Ale odszkodowanie to nie jedyny „przywilej” jaki Ci przysługuje w momencie opóźnienia lotu. Wspominane przeze mnie wiele razy Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. szczegółowo porusza kwestię nie tylko wspomnianego odszkodowania, ale również mówi o tym, jakie są obowiązki przewoźnika w związku z opóźnionym lotem.
Prawo do opieki
Obowiązki przewoźnika w związku z opóźnionym lotem nazywane są w skrócie prawem do opieki, które przysługuje pasażerom w następujących przypadkach:
- znacznego opóźnienia lotu
- odwołania lotu
- odmowy przyjęcia na pokład wbrew woli pasażera
W związku z realizacją prawa do opieki, przewoźnik lotniczy zapewnia bezpłatnie pasażerom następujące usługi:
- posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania;
- dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.
A w określonych przypadkach również zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem, a hotelem.
Podobnie jak w przypadku odszkodowania, tak i obowiązki przewoźnika w związku z opóźnionym lotem zostały podzielone według kryterium długości lotu i czasu opóźnienia, a więc prawo do opieki przysługuje pasażerom, których przylot do miejsca docelowego opóźni się:
- o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1 500 kilometrów lub
- o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1 500 a 3 500 kilometrów lub
- o cztery lub więcej godzin w przypadku wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.
W przypadku gdy wylot nastąpi co najmniej dzień później po wstępnie planowanym terminie, przewoźnik dodatkowo poza wcześniej wspomnianymi usługami zobowiązany jest do zapewnienia podróżnym:
- zakwaterowania w hotelu w przypadku:
- gdy występuje konieczność pobytu przez jedną albo więcej nocy, lub
- gdy zachodzi konieczność pobytu dłuższego niż planowany przez pasażera;
- transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania (hotelem lub innym).
Ponadto w przypadku opóźnienia trwającego co najmniej 5 godzin pasażerom przysługuje prawo do zwrotu pełnego kosztu biletu po cenie za jaką został kupiony, za część lub części nie odbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, a także gdy jest to odpowiednie zapewnienie lotu powrotnego do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie.
Za pisemną zgodą zwrot może nastąpić w formie Vouchera, o czym wspominałem w tym wpisie. Jeśli potrzebujesz pomocy skontaktuj się z nami poprzez poniższy formularz:
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }