Awaria samolotu a wyłączenie odpowiedzialności przewoźnika za opóźniony lot.
O tym, że za opóźniony lot przysługuje Ci odszkodowanie już wiesz, a jeśli nie wiesz możesz przeczytać tutaj:
Co do zasady za opóźnienie prowadzące do tego, że do miejsca docelowego dotrzesz 3h później niż pierwotnie planowano, uprawnia Cię do uzyskania odszkodowania. Jednakże, czy w każdym wypadku przewoźnik ponosi odpowiedzialność za opóźniony lot?
Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej:
„Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty przewidzianej w art. 7, jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.”
O ile każdy z nas rozumie, że w nadzwyczajne okoliczności wpisują się wszelkie nagłe zmiany pogodowe, błędy obsługi lotniska czy nawet zagrożenie zamachami terrorystycznymi. To przewoźnicy często do tego katalogu starają się podciągnąć również problemy techniczne, a mówiąc wprost awarie, które nierzadko prowadzą do wielogodzinnego opóźnienia lotu, a nawet do jego odwołania. Czy w tej sytuacji pasażer może dochodzić rekompensaty, przecież awarii nie da się przewidzieć, a gdyby się dało to wtedy można by jej uniknąć.
Spór między interesem pasażerów, a argumentacją przewoźników kilkukrotnie znalazł swój finał przed Trybunałem Sprawiedliwości w Luksemburgu. Sędziowie stwierdzili, że występowanie awarii jest wpisane w ryzyko świadczonych przez przewoźników usług i stanowi część ich codziennej działalności. Co więcej ryzyko to powinno być wkalkulowane w koszty i nie może obciążać pasażerów. (m.in. C-402/07, C-432/07, C257/14)
Wyjątkowa awaria?
Oczywiście muszę w tym miejscu wspomnieć też o wyjątku od zasady. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności jeżeli awaria samolotu następuje na skutek wady produkcyjnej dotykającej całą serię dostarczonych jej samolotów.
Kto udowadnia nadzwyczajne okoliczności?
Obowiązek udowodnienia zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności spoczywa na przewoźniku. Musi on wykazać, że mimo dochowania wszelkich starań, wykorzystania wszystkich dostępnych środków technicznych i finansowych nie był w stanie zapobiec opóźnieniu lub odwołaniu lotu.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }